به‌عنوان یک هنرمند پیدا کردن جایگاه خود در دنیای هنر، به‌دلیل رقابت زیاد بر سر فضاهای محدود برای نمایش آثار، کار ساده‌ای نیست. از طرفی حضور در گالری‌ها گام مهمی برای فروش آثار هنری محسوب می‌شود. تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه یک گالری هنرمند دل‌خواه خود را انتخاب می‌کند؟ اکثر هنرمندان چنین تصور می‌کنند در حالی که اثر هنری خود را در دست دارند وارد گالری می‌شوند و صاحب گالری با دیدن اثر آن‌ها از شدت اشتیاق شوکه می‌شود و کار تمام است. اما این‌طور نیست. البته که باید اثر شما در اولین نگاه تأثیرگذار باشد، اما این تمام راه نیست و فقط نقطه‌ی آغازین شکل‌گیری رابطه است. ورود به گالری چیزی فراتر از یک قرارداد کاری بین دو بنگاه اقتصادی با محوریت محصول عرضه‌شده‌ای چون هنر است. هنرمند و گالری وارد یک رابطه‌ی کاری می‌شوند که هر دو طرف امیدوارند تأثیری مثبت بر کسب‌وکارشان بگذارد. گالری‌های حرفه‌ای بیشتر رویکردی آینده‌نگرانه دارند و به‌دنبال برقراری رابطه‌های بلندمدت با هنرمند انتخابی خود هستند. در ادامه به برخی از دیدگاه‌های گالری‌داران دربار‌ه‌ی انتخاب هنرمندان برای نمایش آثار آن‌ها اشاره می‌شود. اینکه گالری‌داران چه نیازهایی دارند، چه انتظاراتی دارند و در رابطه‌ی هنرمند/گالری چه تعهداتی را ضروری می‌دانند؟

 

گالری‌ها به چه نکاتی توجه می‌کنند؟

گالری‌ها علاوه بر مهارت و ذوق هنری افراد، نکات دیگری را نیز مد نظر قرار می‌دهند. یکی از این موارد سابقه و فعالیت‌های پیشین هنرمند است که گالری برای سنجش پتانسیل رشد هنرمند در آینده از آن بهره می‌گیرد. مورد دیگر تعهد هنرمند به همکاری در آینده است. زمانی که گالری زمان، انرژی، فضا و اعتبار خود را بر یک هنرمند سرمایه‌گذاری می‌کند، خواهان قول‌وقرار هنرمند برای رابطه‌ای نه‌چندان کوتاه‌مدت است. به‌عبارتی آن‌ها دنبال نشانه‌هایی در رفتار هنرمند هستند که جدی بودن او در فعالیت هنری، اشراف کلی‌اش به نحوه‌ی بازی در دنیای هنر و تعهد او به نمایش آثار در سال‌های آینده را آشکار کند. هیچ‌چیز به اندازه‌ی تصمیم یک‌باره‌ی هنرمندان به جدایی از هنر و دنبال کردن زندگی از مسیر متفاوت موجب نفرت گالری‌داران نمی‌شود.

نکته‌ی جالب‌توجه دیگر این است که گالری‌داران  ترجیح می‌دهند با هنرمندانی کار کنند که شم اقتصادی و دانشی کلی درباره‌ی کسب‌وکار دارند و مهم‌تر از آن به الزامات رسیدن به ارتباط یا شراکت موفق واقف‌اند. حتی اگر هنرمند در ابتدای راه باشد و چیز زیادی از راه‌و‌چاه کسب‌وکار نداند، دست‌کم باید تمایل خود به یادگیری را ابراز کند.

هنرمندان باید درک کنند که اولین نمایشگاه آن‌ها فقط نقطه‌ی شروع است و نباید از آن انتظار فراوانی داشته باشند. یعنی فروش متوسط اما بازخوردهای مثبت در اولین نمایش آثار پیروزی برای هنرمند محسوب می‌شود. با این حال برخی از هنرمندان از میزان فروش نه‌چندان خوب عصبانی، افسرده یا ناامید می‌شوند. در حالی که باید نقاط ضعف و قوت خود را بازشناسند و روی آن‌ها متمرکز شوند. در نتیجه هنرمندانی که تصویر بزرگ آینده را همواره در ذهن خود دارند و از گام‌های کوچک این مسیر دل‌سرد نمی‌شوند، شانس بیشتری برای پذیرش در گالری‌ها دارند. گالری‌داران آن‌قدر درگیر مشکلات خود هستند که نتوانند و نخواهند خود را با ناراحتی‌ها و اعتراض‌ها و نارضایتی‌های هنرمند همکار خود خسته‌تر کنند.

نکته‌ای که هنرمندان باید همواره در خاطر داشته باشند این است که گالری نهادی نیست که برای خدمت به هنرمند به وجود آمده باشد و یک هنرمند باید کاملاً محتاط باشد که چنین نظری را افشا نکند

خلاصه آنکه گالری‌داران اشتیاق بسیار زیادی برای کار با هنرمندانی دارند که اساس برقراری یک ارتباط سالم را درک می‌کنند و راحت می‌توان با آن‌ها تعامل و همکاری داشت. افرادی که انعطاف‌پذیرند و در کمین فرصت برای همکاری با گالری‌ها هستند. آن‌هایی که برای گالری حق انتخاب اثر را قائل‌اند و بر سر مسائلی چون کارمزد به حق گالری‌دار هم احترام می‌گذارند و در پی توافقی منصفانه‌اند. در حقیقت هنرمند باید متوجه باشد که گالری‌دار بهتر از او از زیروبم کسب‌وکار آگاه است و بهتر است در بسیاری از امور به سبک و سیاق او عمل کند و اعتماد را سرلوحه‌ی ارتباط خود قرار دهد.

تجربه یکی دیگر از نکات مهمی است که گالری‌ها، به‌ویژه گالری‌های سرشناس‌تر، توجه خاصی به آن دارند. چرا‌که هنرمند با تجربه درک بهتری از فرازونشیب کسب‌وکار خواهد داشت. در نتیجه بین دو هنرمند با شرایط یکسان که فقط تجربه‌ی یکی از دیگری بیشتر است، هنرمند باتجربه‌تر شانس بیشتری دارد که یک گالری او را انتخاب کند. گالری‌ها به درجه‌ی شهرت و محبوبیت هنرمند و نوع هنر او نیز اهمیت می‌دهند. اینکه هنرمند چقدر دنبال‌کننده دارد (مجازی و حقیقی) و چه‌ کسانی طرفدارش هستند، در انتخاب گالری‌ها تأثیرگذار است.

نکته‌ای که هنرمندان باید همواره در خاطر داشته باشند این است که گالری نهادی نیست که برای خدمت به هنرمند به وجود آمده باشد و یک هنرمند باید کاملاً محتاط باشد که چنین نظری را افشا نکند. برخی هنرمندان به‌شکل جسورانه‌ای از گالری‌ها می‌پرسند:«شما چه کاری می‌توانید برای من انجام دهید؟»

هنرمندان چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

شاید برای هنرمندان نوپا درخواست ارائه‌ی آثار از گالری‌ها کمی دشوار باشد. اما باید بدانند گالری‌ها همواره به‌دنبال کشف استعدادهای نو و آثار هنری جدید برای نمایش هستند. پس هنرمندان باید خجالت را کنار بگذارند و بدانند بدترین جوابی که منتظر آن‌هاست یک «نه» است. پیش از هر اقدامی برای ارائه‌ی آثار، هنرمند باید از سیاست‌ها و قوانین هر گالری مطلع باشد. برای این کار می‌تواند به وب‌سایت گالری مراجعه کند.

دو روش معمول برای ارائه‌ی آثار به گالری‌ها وجود دارد: راه اول، ملاقات حضوری و نمایش برخی از آثار به‌شکل سرزده یا با تماس قبلی و راه دوم، فرستادن ایمیل برای تعیین وقت ملاقات و پیوست کردن تصویر برخی از آثار و لینک وب‌سایت خود. بسیاری روش سنتی اول را ترجیح می‌دهند؛ چراکه امکان آشنایی با گالری و مدیر آن را فراهم می‌کند و فرصتی برای نمایش استعدادها و توانایی‌ها به هنرمند می‌دهد.

داشتن توصیه‌نامه از افراد سرشناس دنیای هنر راه هنرمندان را بسیار هموار می‌کند. زمانی که هنرمند قصد ارائه به یک گالری را دارد، بهتر است معرفی بیابد که روابط نزدیکی با کیوریتور گالری دارد. این معرف می‌تواند از هنرمندان پیشین گالری، منتقدان یا یکی از مشتریان ثابت گالری باشد. اگر ارتباطی با چنین معرفی ندارد، می‌تواند با تماس گرفتن چنین ارتباطی را ایجاد کند. هنرمندان باید بدانند که در دنیای هنر شبکه‌سازی و داشتن مجموعه‌ای از ارتباطات با دیگر افراد بسیار ضروری است. لذا باید تا می‌توانند به گالری‌ها سر بزنند، در افتتاحیه‌ها شرکت کنند و به دوستی‌های جدید «آری» بگویند.

برخی از نکاتی که هنرمندان برای دستیابی به اولین نمایش باید مدنظر داشته باشند، عبارت‌اند از:

  • روزهای آخر هفته را که گالری شلوغ است، برای ارائه‌ی کار انتخاب نکنید. در ضمن، لازم نیست اصل اثر هنری را با خود به گالری ببرید. وارد شدن با دو سه بوم بزرگ در دست جلوه‌ی خوبی ندارد. در عوض، پرینت رزومه و پرتفولیوی خود و چند کپی از نمونه‌ی کارهایتان را با خود ببرید.
  • ظاهر شما و برداشت‌های اولیه در دنیای هنر بسیار مهم‌اند. نقش خود را به‌عنوان هنرمند درست ایفا کنید. همان اندازه که هنر شما ارزیابی می‌شود، خودتان نیز در معرض قضاوت هستید. پس لباس مناسب بپوشید و پیراسته باشید.
  • بهتر است برای ارائه‌ی کار به گالری‌های بزرگ وقت قبلی بگیرید؛ چراکه ممکن است مدیر گالری حضور نداشته باشد. همچنین با گرفتن وقت قبلی این تفکر القا می‌شود که برای زمان آن‌ها و خودتان ارزش قائل هستید.
  • حتماً پیش از جلسه‌ی ارائه، دست‌کم یک بار، به گالری بروید و با فضای آن آشنا شوید.
  • صحبت راجع به آثار خود را تمرین کنید. روش‌های برقراری ارتباط را بیاموزید تا بتوانید نظر کیوریتور را جلب کنید. سه نقطه‌ی‌ قوت اصلی آثار خود را انتخاب کنید که می‌دانید توجه کیوریتور به آن جلب خواهد شد.
  • توضیح دهید که وجه تمایز آثار شما چیست. آنچه اهمیت دارد این است که اثر شما در کنار آثار دیگران خودنمایی کند و برجسته باشد. بر این وجه تمایز تأکید کنید. پیش از آنکه درباره‌ی خلق سبک جدید و خاص خودتان اغراق کنید، حتماً تحقیق کنید تا از اصالت اثر خود مطمئن شوید.
  • آثار خود را دسته‌بندی کنید. به‌طوری که هر دسته داستان یگانه‌ی خود را داشته باشد و وجه مشترک آثار به‌آسانی درک شود.
  • سعی کنید کار شما به‌لحاظ حرفه‌ای هم‌سطح با گالری باشد. تا جای ممکن، درباره‌ی انتظارات گالری از هنرمندان خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. حتی با برخی از هنرمندان پیشین گالری تماس برقرار کنید و از آن‌ها درباره‌ی نکات مدنظر گالری پرس‌وجو کنید. گالری‌داران از شما انتظار دارند که از شیوه‌ی کار آن‌ها، مقررات و خط قرمزهایشان و هنر و هنرمند مورد‌پسند آن‌ها مطلع باشید. به گالری‌دار اطمینان دهید که قیمت آثارتان هم‌سطح با گالری است.
  • درباره‌ی هنر خود به‌صراحت و سادگی سخن بگویید. ممکن است باورش مشکل باشد، اما گالری‌ها و مشتریانشان ترجیح می‌دهند توصیف هنر شما را به‌زبان خودتان و به ساده‌ترین شیوه‌ی ممکن بشنوند. جای حرف‌های پرطمطراق و دانشگاهی در گالری نیست.
  • درباره‌ی قیمت‌ها انعطاف‌پذیر باشید و سعی کنید با گالری در این باره به توافق برسید. اینکه شما به گالری بهتری راه یافته‌اید دلیل موجهی برای دو یا سه برابر کردن قیمت‌هایتان نیست. یکی از دلایلی که گالری‌ها به هنرمندان تازه‌کار میدان می‌دهند، قیمت‌های مناسب آثار آن‌هاست.
  • اجازه دهید گالری‌دار شما را در انتخاب آثار هنری برای نمایش و نحوه‌ی ارائه و چیدمان راهنمایی کند. آن‌ها ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی دیوارهای گالری خود را بهتر از هرکس می‌شناسند و بهترین چیدمان با بیشترین بهره‌وری و احتمال فروش را پیشنهاد می‌کنند.
  • مدام و بی‌وقفه با مدیر گالری تماس نگیرید یا ایمیل نفرستید و درخواست‌های متفرقه و بی‌جا نداشته باشید.

هنرمندان چه چیزهایی را باید درباره‌ی قرارداد با گالری‌ها بدانند؟

گالری‌ها به این دلیل با هنرمندان قرارداد می‌بندند که هم منافع هر دو طرف حفظ شود و هم همگی از وظایف خود به‌خوبی مطلع باشند. گالری‌های بزرگ قراردادهای رسمی‌تری نسبت به گالری‌های کوچک محلی دارند. در هر صورت هنرمندان باید از قراردادی که قصد امضا کردن آن را دارند درک درستی داشته باشند. در ادامه به برخی از سؤالاتی اشاره می‌شود که باید پاسخی برای آن‌ها داشته باشید:

  • مدت نمایش آثار چقدر است؟
  • چه زمانی گالری اثر را از هنرمند تحویل می‌گیرد؟
  • آیا اثر هنری دائم به نمایش درمی‌آید یا نمایشگاه موقتی است؟
  • در صورت آسیب دیدن اثر در زمان نمایش چه‌کسی مسئول جبران خسارت است؟
  • کارمزد گالری چقدر است؟
  • چه مدت پس از فروش اثر دستمزد هنرمند پرداخت می‌شود؟
  • تکلیف آثار به فروش نرسیده چه خواهد بود؟
  • آیا گالری آثار به فروش نرسیده را با تخفیف به فروش می‌گذارد؟ در این صورت میزان تخفیف چگونه تقسیم خواهد شد؟
  • در زمان نمایش آثار، آیا هنرمند می‌تواند در نمایشگاه‌های دیگر آثار خود را عرضه کند یا قرارداد انحصاری است؟
  • گالری چگونه برای هنرمند تبلیغات و بازاریابی می‌کند؟
  • در زمینه‌ی بازاریابی چه وظایفی بر عهده‌ی هنرمند است؟
  • آیا هنرمند به‌طور مرتب گزارش فروش دریافت می‌کند یا خیر؟ (هنرمند نباید هیچ‌گاه گالری را بدون فهرستی از آثار و قیمت خالص و با احتساب کارمزد هرکدام ترک کند.)

به‌عنوان آخرین نکته، هنرمندان باید تا حد امکان از شرکت در گالری‌هایی بپرهیزند که به‌جای کارمزد فروش، مبلغ ورودی از هنرمند برای نمایش اثرش درخواست می‌کنند. چنین نمایشگاه‌هایی بیش از آنکه بر فروش اثر هنرمند متمرکز باشند، برای گالری و گالری‌دار سرمایه جذب می‌کنند. حضور در چنین گالری‌هایی اعتبار و توسعه‌ی شغلی چندانی نیز برای هنرمند به‌همراه نخواهد داشت.

به نوشته امتیاز دهید
عالی
0نظر شما چیست
امتیاز شما 14 آرا
7.7