گفتگو از :مقداد شیرعلی
ایده‌ی شکل­­گیری نمایشگاه و نمایش پوسترهایتان در گالری از کجا شروع شد؟

شما در هر زمانی که مشغول طراحی هستید، به این فکر می‌کنید که یک روز آثارتان را به نمایش بگذارید. هر هنرمندی به نمایش آثارش احتیاج دارد، هرچند که ممکن است این پوسترها در زمان خودشان به نمایش گذاشته شده باشند؛ اما جمع­آوری آن­ها در یک نمایشگاه، این امکان را به مخاطب می‌دهد که محصول چندین سال طراحی شما را ببیند، نقدکند، قضاوت کند و به نوعی از این رخداد، هنرمند درس می‌گیرد و می‌آموزد. ضعف­ها را متوجه می­شود، نقاط مثبت را متوجه می‌شود و از سوی دیگر نمایش مجموعه آثار هنرمند در کنار هم، جنبه­ای تبلیغاتی برای نمایش توانمندی­های او و همچنین تثبیت خود است. دلیل برگزاری نمایشگاه من، مجموعه­ای از این تفکرات است.

چه چیزی شمارا به گرافیک علاقه­‌مند کرد؟

پدرم. پدرم مشوق من برای حضور در هنر بود.

mehdifatehi-angahmag-6

از چه زمانی طراحی را به صورت حرفه­ای شروع کردید؟

اگر سوال شما درباره طراحی است که زمان شروع آن، بسیار قدیمی‌­تر است؛ اما اگر منظور طراحی پوستر حرف‌ه­ای است باید بگویم که پایه و اساس آنچه من امروز طراحی می‌کنم به شیوه­‌ی کاری مبتنی بر چاپ سیلک با رنگ­های تخت و به شکلی ساده و  متکی به تصویر، در اواخر سال ۱۳۸۲ با پوسترهای دوردست و مورچه­‌ها شروع شد که یقیناً هرچه طراح در مسیر خود پیش می‌ر‌‌‌ود، قدرت دست و قدرت ذهنش افزایش می­یابد و از نظر تکنیکی پیشرفت می‌کند. در اوایل سال ۱۳۸۵ این روند کاری در آثار من با پوسترهای افسون معبد سوخته، کنسرت گروه بیواره و … شکل کامل خود را پیدا کرد که البته شاکله­‌ی اصلی آن به سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ برمی‌گردد.

آیا پروژه­‌ای داشته­‌اید که توسط سفارش­‌دهنده پذیرفته نشود و یا در نهایت برای خود شما مطلوب نبوده باشد؟

من هیچ پروژه­‌ای را ناتمام نمی‌گذارم و تحت هر شرایطی آن را به بهترین شکل ممکن به اتمام می‌رسانم؛ اما پوسترهایی هستند که توسط سفارش دهنده در نهایت پذیرفته نشده است و در بایگانی من، قرار دارند. در نمایشگاه «حال کامل» پوستری وجود ندارد که سفارش‌­دهنده‌­ای نداشته باشد یا توسط سفارش­‌دهنده پذیرفته نشده باشد.

پوسترهایی که توسط سفارش دهنده پذیرفته نشدند را خودتان منتشر می‌کنید؟

خیر. تا این لحظه، این کار را انجام نداده­‌ام؛ هرچند ممکن است در چاپ بعدی کتاب از این پوسترها استفاده کنم.

چرا چاپ سیلک؟

چرا نه ؟!

mehdifatehi-angahmag-1

چرا مانند دیگر طراحان گرافیک، چاپ دیجیتال را ترجیح نمی‌دهید؟

چاپ سیلک، روش کلکسیون کردن آثار من است و روش تکثیر این پوسترها برای انتشار آنها نیست؛ هرچند ما امروزه جایی برای نصب پوستر نداریم. دلیل سیلک شدن این پوسترها، علاقه­ی من به این روش است. من به بازآفرینی و حفظ تکنیک­های قدیمی علاقه دارم. من آرت ورک­های زیادی بدون سفارش‌­دهنده دارم که سیلک شده­‌اند و برای کلکسیون خودم است .

 

آیا از اتفاقات ناخواسته­‌ای که چاپ سیلک در کارتان ایجاد می‌کند نیز در مسیر طراحی خود استفاده می‌کنید؟

بله .من یک طراح هستم که خودم کارم را تولید می‌کنم و خودم آن را چاپ می‌کنم، این از تولید به مصرف بودن ماجرا، برای من خیلی ارزشمند است. در یکی از آثار همین نمایشگاه، به صورت کاملاً اتفاقی، یک اثر را با رنگ دیگری بر روی کاغذ باطله‌­ای چاپ گرفتم و حس کردم این رنگ مناسب­‌تر است و رنگ پوستر را تغییر دادم. در مانیتور، رنگ­‌ها با آنچه در چاپ می‌بینیم، بسیار متفاوت هستند.

mehdifatehi-angahmag-2

به نظر شما جای پوستر در خیابان است و یا گالری؟

بدون شک در خیابان. هرچند که در حال حاضر هیچ فضای مناسبی برای نصب پوستر نیست و من تاکید دارم بر گفتن نکته که ما جایی برای نصب پوستر در سطح شهر نداریم.

 پوسترهای تئاتر، بخش زیادی از آثار شما را تشکیل می‌دهد. به دلیل علاقه به سمت این نوع از طراحی رفته‌­اید یا سفارش‌­دهنده شما را پیدا کرده است؟

من علاقه داشتم کارگردان تئاتر شوم؛ اما خب بعدها به گونه­‌ای دیگر، کارگردان اولین پرده از هر تئاتر شدم که پوستر آن است.

چقدر به فرهنگ و تمدن ایران در آثارتان پای‌بند هستید؟

بسیار زیاد؛ اما نامحسوس. کادربندی­‌های من، برگرفته از مینیاتورهای ایرانی است و بسیار زیاد این نوع نگاه تصویری را به گذشته دارم .

اولین کنشی که پس از دریافت یک سفارش دارید چیست؟

فکر می­کنم و ایده را پیدا می‌کنم.

 

و مراحل بعدی، چطور پیش می‌­رود؟

به یک فضای کلی می‌رسم و شروع به ساخت تک تک عناصر می‌کنم و بعد به سراغ کامپیوتر می‌روم و آنها را با هم هم­سو می‌کنم و اجرای نهایی را انجام می­دهم. اگر کاری را با عشق انجام دهید با وجود سختی­‌هایش نتیجه خواهد داد.

امتیاز به گفتگو
امتیاز شما ۱۲ آرا